«Αν θες να κάνεις τους ανθρώπους να κατασκευάσουν καράβια, μη κάνεις
φασαρία προσπαθώντας να τους συγκεντρώσεις, να τους αναθέσεις εργασίες και να
τους βάλεις να κόβουν ξύλα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να τους κάνεις να
ποθήσουν το μεγαλείο και την απεραντοσύνη της θάλασσας»…«Οι άνθρωποι ενώνονται
μόνο όταν θέτουν τους ίδιους κοινούς στόχους, γιατί το ιδανικό είναι εκείνο που
εξυψώνει τα νοήματα».
Σαν σήμερα, στις 29 Ιουνίου 1900 γεννήθηκε ο Αντουάν-Ζαν-Μπατίστ-Μαρί-Ροζέ
ντε Σαιντ-Εξυπερύ Γάλλος συγγραφέας, γνωστός στο ευρύ κοινό από το βιβλίο
του «Ο Μικρός Πρίγκιπας», το
οποίο μεταφράστηκε σε 250 γλώσσες και έρχεται ως ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα
βιβλία στο κόσμο. Γεννήθηκε στην οδό Peyrat 8, σημερινή Antoine De Saint
Exypery και ήταν το 3ο παιδί των Antoine Jean Baptiste De Saint Exypery και της
Marie Roger Fonscolombe.
Ήταν
ένας βαθύς φιλόσοφος που αποτύπωνε τη ζωή κι ανέλυε τον προορισμό της. Από την
άποψη αυτή το έργο που τον χαρακτηρίζει απόλυτα είναι τα βιβλία του «Γη των
Ανθρώπων» και το «Ταχυδρομείο του Νότου», που αποτελούν το απάνθισμα της
φιλοσοφίας του.
Το μεγαλύτερο όμως μέρος της ζωής του αφιερώθηκε στην
κατάκτηση των αιθέρων της πολιτικής αεροπορίας, της οποίας είναι ιστορικά απ'
τους μεγάλους προδρόμους , ήταν ηγετικός παράγων της δημιουργίας της πρώτης
διεθνούς γαλλικής εμπορικής εταιρείας από την οποία ξεπήδησε η Air France, ήταν
δοκιμαστής αεροπλάνων της Air France και πολέμησε στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο,
στην πτώση της Γαλλίας, όπου και παρασημοφορήθηκε για να σκοτωθεί τελικά το
1944. Η Γαλλία και οι γαλλόφωνες χώρες τιμούν με το όνομά του σωρεία δρόμων και
εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Το διεθνές αεροδρόμιο της Λυών ονομάζεται
Σαιντ-Εξυπερύ.
Τα βιβλία του και η ζωή του έχουν γίνει θέματα περίπου 10
ταινιών, αν και μερικές από αυτές έχουν χαθεί από τις προπολεμικές ταινιοθήκες.
Ο Εξυπερύ γεννήθηκε την ίδια εποχή που γεννιόταν και το
αεροπλάνο και σαν μικρό παδί έφτιαξε ο
ίδιος φτερά από χαρτόνι και τα κόλλησε στο ποδήλατό του, στριφογυρίζοντας
αδιάκοπα στον κήπο του και μιμούμενος το βούισμα εκείνου του θαύματος των
αιθέρων. Η σημαδιακή στιγμή για εκείνον ήρθε στα 12 χρόνια του, όταν κατά τη
διάρκεια κάποιων διακοπών παρακολουθούσε μία μικρή ομάδα μηχανικών να συναρμολογούν
ένα αεροπλάνο μερικά χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι του. Όταν το αεροπλάνο
ολοκληρώθηκε, οι μηχανικοί τον προσκάλεσαν να πετάξει μαζί τους. Ο ενθουσιασμός
από την αίσθηση της πτήσης ήταν φυσικό να αιχμαλωτίσουν για πάντα τη φαντασία
του μικρού Αντουάν.
Μεγαλώνοντας υπηρέτησε την θητεία του στην αεροπορία, αντί
για το Ναυτικό που ήθελαν οι γονείς του, συνέχισε μέχρι που πήρε πτυχίο του
πιλότου μαχητικών και μόνο όταν έπαθε το πρώτο σοβαρό ατύχημα της ζωής του και
με παρέμβαση της οικογένειας του αναγκάστηκε να αλλάξει επάγγελμα. Η
κρανιοεγκεφαλική κάκωση που υπέστη ήταν τόσο σοβαρή, ώστε από θαύμα απέφυγε τον
θάνατο. Έτσι το 1923 έγινε εμπορικός
υπάλληλος. Τότε θα πιάσει για πρώτη φορά την πένα βρίσκοντας εκεί μια υπέροχη
διέξοδο με το να περιγράφει στο χαρτί στιγμές που χάνονταν «...στον υπέροχο ήρεμο ουρανό σε ύψος 4000μ...», όπως έγραφε στην
μητέρα του. Τα κείμενα αυτά οδήγησαν το 1926 στην έκδοση του πρώτου βιβλίου του
«Ο Αεροπόρος» και στην απόφαση να
αναζητήσει για πάντα την καριέρα του στην πολιτική αεροπορία.
Αργότερα εργάστηκε στην πρωτοποριακή εμπορική γαλλική
εταιρεία την «Λατεκέρ» (Latecoere) που εκτελούσε ταχυδρομικές πτήσεις μεταξύ
Τουλούζης και Β. Αφρικής και εκεί γράφει επόμενο βιβλίο του, το «Ταχυδρομείο του Νότου» με στιγμές που έζησε
εκεί με τους συναδέλφους του.
Τον Οκτώβριο του 1927 διορίζεται σταθμάρχη της Λατεκέρ στο
Καπ Ζουμπί, στη μέση της Ισπανικής Σαχάρας. Χάρις σε αυτό τον σταθμό, η μικρή
«Λατεκέρ» επεκτάθηκε και εξελίχθηκε στην «Αεροποστάλ» (Aeropostal) την πρώτη
επιβατική γαλλική αεροπορική εταιρεία που τώρα είχε 24 αεροπλάνα – μεταφοράς
ταχυδρομείου μεν αλλά και με θέσεις για 10 επιβάτες. Η συμβολή του Εξυπερύ στην
εταιρεία αυτή αλλά και η παράλληλη αναγνώρισή του στον φιλολογικό τομέα του
απέφεραν μια κρατική αναγνώριση, τον Σταυρό των Ιπποτών της Λεγεώνας της Τιμής.
Το 1933 η Αεροποστάλ αντιμετώπισε οικονομική κρίση και
αγοράστηκε από ένα όμιλο, ο οποίος μετονομάστηκε σε Air France. Ο Εξυπερύ δεν
συμφώνησε με την τότε διοίκηση και αποφάσισε να φύγει αν και αυτό σήμαινε ότι
άρχιζαν γι’ αυτόν οι οικονομικές δυσκολίες. Θα αποφασίσει να βρει διέξοδο στα
βιβλία του και συγγράφει το έργο του «Νυχτερινή
Πτήση» που αποσπά λογοτεχνικό βραβείο και ένα συμβόλαιο για μια παραγωγή
του Χόλυγουντ, ταινία που γυρίζεται με πρωταγωνιστή τον Κλαρκ Γκαίημπλ με τον
εμπορικότερο τίτλο: «Άνεμος, Άμμος και
Άστρα».
Μεταξύ 1935 και 1936 γυρίζονται ακόμα δύο ταινίες από
αισθηματικές του νουβέλες, το «Αν-Μαρί»
και το «Σαββατοκύριακο στο Αλγέρι».
Το 1937 επιστρέφει στον τομέα των διηπειρωτικών πτήσεων με
την Αιρ Φρανς με σκοπό τη διάσχιση του Ατλαντικού και εγκαινίαση δρομολογίων μεταξύ
Ευρώπης και Κεντρικής Αμερικής. Ένα νέο όμως ατύχημα στη Γουατεμάλα τον φέρνει
πολύ κοντά στον θάνατο. Πέρασε πολύ καιρό σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης για να
ανακάμψει και καθώς η περαιτέρω συνέχιση των αεροπορικών περιπετειών του φάνηκε
να απομακρύνεται, αποφάσισε να συνεχίσει αποκλειστικά με τα βιβλία του. Ένας
μικρός όμιλος Γάλλων επιχειρηματιών και φίλων της τέχνης που ζούσαν στην
Αμερική του συμπαραστάθηκαν πολύ. Εκείνη την περίοδο γράφει τα δύο
αριστουργήματά του, την «Γη των Ανθρώπων»
και τον «Μικρό Πρίγκιπα». Το 1938
επιστρέφει στη Γαλλία και εργάζεται ως δημοσιογράφος - πολεμικός ανταποκριτής
στον εμφύλιο πόλεμο της Ισπανίας. Τα άρθρα του είναι υπέρ των φιλοκυβερνητικών
δυνάμεων κι εναντίον του Φράνκο. Το 1939 τα δύο τελευταία του βιβλία του εξασφαλίζουν
ένα ακόμα βραβείο από τη Γαλλική Ακαδημία.
Στις 3 Νοεμβρίου 1939 παρουσιάστηκε στον Επισμηναγό Ρενέ
Γκαβουάλ της 2/33 Μοίρας Αναγνώρισης, σαν Σμηναγός Αναγνώρισης στο αεροδρόμιο
του Ορκόντ στην περιοχή της Καμπανίας, νοτιοδυτικά της Ρενς, κατά την διάρκεια
του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Στις ΗΠΑ ο Εξυπερύ θα συγγράψει σε βιβλίο τις πρόσφατες
πολεμικές του εμπειρίες, το «Πιλότος
Πολέμου», ένα βιβλίο που γεμίζει ανθρωπιά, έντονη φιλοσοφία και απογοήτευση
για την Γαλλία. Αλλά ένα τέτοιο έργο γραμμένο από έναν που μόλις γύρισε απ' τον
πόλεμο έχει μεγάλο εκδοτικό ενδιαφέρον ενώ ταυτόχρονα του προτείνουν το γύρισμα
ταινίας με θέμα τον «Μικρό Πρίγκιπα».
Ο Ντε Γκωλ απαγορεύει τα βιβλία του Εξυπερύ στη Γαλλία. Η
απογοήτευσή του είναι μεγάλη αλλά συνεχίζει να πολεμά.
Το 2/33 του μεταφέρεται στην Κορσική και εκείνος αναλαμβάνει
αποστολές αναγνώρισης πάνω απ' την υπό κατοχή ακόμα Γαλλία. Το αεροπλάνο εκείνο
προκαλεί όντως μεγάλες δυσκολίες στον παλαίμαχο πιλότο γιατί είναι φτιαγμένο
για πολύ μεγάλα ύψη και μια-δύο φορές ο Εξυπερύ χάνει τις αισθήσεις του από
έλλειψη οξυγόνου ενώ τα παλιά του τραύματα δεν τον αφήνουν να ησυχάσει από τους
πόνους. Εκείνη την εποχή ο συγγραφέας, μέσα στα ατέλειωτα χαρτιά που γεμίζουν
το ακατάστατο δωμάτιό του έχει αρχίσει άλλα δύο έργα, το «Κάστρο» (Citadelle) και το «Γράμμα
σε ένα όμηρο». Στις 31 Ιουλίου 1944, νωρίς το πρωί, ο πίνακας επιχειρήσεων
του 2/33 έχει προγραμματισμένο τον Εξυπερύ σε μια αναγνωριστική πτήση στην
παραλία Γένοβας - Αντζιο, καθώς επίκειται η εκεί απόβαση. Τρεις και μισή ώρες
μετά την απογείωση ο Εξυπερύ θεωρείται αγνοούμενος και υποψιάζονται αυτοκτονία.
Επί κάπου 50 και περισσότερα χρόνια οι έρευνες για να βρεθεί
το αεροπλάνο εκείνο δεν καρποφόρησαν και δημιούργησαν μεγάλο θόρυβο γύρω από
την εξαφάνιση εκείνη, που ως ένα βαθμό εκμεταλλεύτηκαν και τουριστικά ορισμένοι
καθώς η φήμη του Εξυπερύ έφτασε το αποκορύφωμά της στην μεταπολεμική εποχή.
Τελικά το μπρασελέ του Εξυπερύ που του είχε χαρίσει η Κονσουέλο ανακαλύφθηκε
από ένα ψαρά (Ζαν-Πώλ Μπιάνκο) δυτικά της Τουλόν τον οποίο αρχικά δεν πίστεψε
κανείς, μιας και βρέθηκε πολύ πιο μακριά από την θέση που προέβλεπε η διαδρομή
της τελευταίας αποστολής του Εξυπερύ. Αλλά το αεροπλάνο αυτή τη φορά
εντοπίστηκε και αναγνωρίστηκε από τον αριθμό του (228233) από τον
δύτη-αρχαιολόγο Luc Vanrell. Τα συντρίμμια του αεροπλάνου του συγγραφέα
εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο Αεροπορίας του Λε Μπουρζέ (Παρίσι).
Από μια τυχαία φράση που βρέθηκε ανάμεσα στα τελευταία του
χειρόγραφα και έλεγε: …«Κάποια μέρα θα
χαθώ πάνω σε έναν μαρτυρικό σταυρό που θα είναι η Μεσόγειος»… σχεδόν όλοι
πίστεψαν ότι ο Εξυπερύ αυτοκτόνησε καθώς ήταν πολλαπλά λυπημένος απ' την
απώλεια των συντρόφων του, την αδιαφορία της γυναίκας του και την στάση του
Στρατηγού Ντε Γκωλ, ο οποίος είχε πεισματωθεί από την αρχική άρνηση του
συγγραφέα να ενταχθεί στο Γκωλικό στρατόπεδο. Εντούτοις στις αρχές του 2008,
ένας παλαίμαχος Γερμανός πιλότος, ο Χορστ Ρήπερτ, 88 ετών, δήλωσε ότι πολύ
πιθανόν αυτός ήταν εκείνος που τον κατέρριψε συνδυάζοντας την μέρα και τον τόπο
όπου εντοπίστηκε το αεροπλάνο του Εξυπερύ. Δήλωσε μάλιστα ότι ως νέος θαύμαζε
τον συγγραφέα και θα ευχόταν τελικά να μην ήταν εκείνος που τον είχε
καταρρίψει.
«Το ουσιώδες διαφεύγει από τα μάτια, βλέπει κανείς σωστά μόνο με την
καρδιά»
Ο Μικρός Πρίγκιπας
Το βιβλίο του «Ο Μικρός Πρίγκιπας» γράφηκε μεν για παιδιά,
αλλά είναι ένα αρκετά φιλοσοφημένο έργο το οποίο κατακρίνει και ειρωνεύεται τον
κόσμο των μεγάλων. Τα σχέδια του βιβλίου είναι δικά του.
Στον Μικρό πρίγκιπα υπάρχουν σχεδόν ανεξάρτητα κεφάλαια με
μια μικρή διδακτική ιστορία στο καθένα.
Το βιβλίο λοιπόν, είναι αντιπολεμικό και μιλά για την αγάπη
και τη φιλία, οι οποίες για να αναπτυχθούν πρέπει να υπάρχει ειρήνη. Είναι ένα
συμβολικό παραμύθι που γράφτηκε στην Αμερική, όπου είχε καταφύγει ο συγγραφέας
μετά την υποταγή των Γάλλων από τους Γερμανούς. Το περιεχόμενό του είναι ένα
μήνυμα στη δοκιμαζόμενη πατρίδα του μακριά απ' την οποία νιώθει εξόριστος,
χαμένος, όπως ο μικρός πρίγκιπας μακριά απ' τον πλανήτη του. Υπάρχουν
παραμυθικοί ρόλοι: πρίγκιπας, τριαντάφυλλο, αλεπού, καθώς και συμβολισμοί που
υποκρύπτουν: βαθμιαία πορεία προς τη γνώση μέσω της κοινωνικοποίησης, μετάβαση
από τον κόσμο του παιδιού στη ζωή, στις σχέσεις και υποχρεώσεις του ενηλίκου.
«Τα αστέρια δεν είναι
ίδια για όλους τους ανθρώπους. Γι’ αυτούς που ταξιδεύουν, τ ‘αστέρια είναι
οδηγοί. Για άλλους δεν είναι παρά μόνο φωτάκια. Για άλλους - για τους σοφούς -
είναι προβλήματα. Για κείνον τον επιχειρηματία, ήταν χρυσάφι. Μα όλα τα αστέρια
είναι σιωπηλά. Εσύ θα έχεις αστέρια που δεν τα ‘χει κανείς…»
- Τι θέλεις να πεις;
«Όταν θα κοιτάζεις τον
ουρανό τη νύχτα, κι αφού θα ζω σ’ ένα απ’ αυτά και θα γελώ σ’ ένα απ’ αυτά, για
σένα τότε θα ‘ναι σα να γελούν όλα τα αστέρια. Εσύ θα ‘χεις αστέρια που θα
ξέρουν να γελούν!»
Και γέλασε...
«Και όταν πια θα σου
περάσει η στενοχώρια (πάντα παρηγοριόμαστε), θα είσαι ευχαριστημένος που με
γνώρισες. Θα είσαι πάντα φίλος μου. Θα έχεις πάντα διάθεση να γελάσεις μαζί
μου. Και θ ’ανοίγεις πότε-πότε το παράθυρο, έτσι, για γούστο… Και οι φίλοι σου
θα παραξενεύονται που θα σε βλέπουν να γελάς κοιτάζοντας τον ουρανό. Κι εσύ
τότε θα λες: "Ναι, τ ’αστέρια με κάνουν πάντα να γελώ". Και θα σε
παίρνουν για τρελό. Θα σου ‘χω παίξει άσχημο παιχνίδι…»
Και γέλασε ξανά...
«Θα είναι σαν να σου
’χα δώσει, αντί για αστέρια, ένα σωρό κουδουνάκια που ξέρουν να γελούν…»
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για τα σχόλια σας!