Σαν σήμερα.... Γεννήθηκε η Λίλη Ζωγράφου

«Είμαστε ελεύθεροι μέχρι τη στιγμή που δε γνωρίζουμε την ασχήμια άλλων ανθρώπων.»

Σαν σήμερα, στις 17 Ιουνίου 1922 γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης,  μια από τις σημαντικές συγγραφείς της χώρας μας, η Λίλη Ζωγράφου.

«.... Χρωστάμε ενός λεπτού κραυγή, για κάθε στιγμή που σιωπήσαμε..

Ξεκίνησε την καριέρα της ως δημοσιογράφος, όπου έγραψε σε πολύ γνωστά περιοδικά και εφημερίδες,μετά την αποφυλάκιση της. Είχε συλληφθεί για την αντιστασιακής της δράση στην Γερμανική κατοχή, όπου και γέννησε την κόρη της. 

«Δεν ξέρω βέβαια αν ήθελα να κυκλοφορήσω τον εαυτό μου, διότι δεν τον κυκλοφόρησα πολύ. Ξέρεις, πάντα ζούσα μάλλον απομονωμένα. Δεν ήμουν ποτέ κοσμική, ποτέ κοινωνική. Είμαι τελείως αντικοινωνική. Κι όχι μόνο τώρα που είμαι μεγάλη γυναίκα. Κι όταν ήμουν νέα. Ζούσα προσωπικά, για λογαριασμό μου.»

Έχει ταξιδέψει πολύ, τόσο σε Ευρώπη, όσο και σε Ανατολικές χώρες.

Μπορεί να παντρεύτηκε 3 φορές, αλλά έζησε μοναχικά.

Χειμαρρώδης και χωρίς ταμπού τόσο ο λόγος όσο κι η προσωπικότητα της, δήλωνε ερωτευμένη με την ίδια την ζωή.

«Είμαι παθιασμένη αντιφεμινίστρια για τον απλό λόγο ότι είμαι ευτυχής που γεννήθηκα γυναίκα»

Το 1949 εκδίδεται μια συλλογή από νουβέλες της, με τίτλο " Αγάπη", αλλά γνωστή στον κόσμο έγινε 10 χρόνια μετά που έγραψε για τον Νίκο Καζαντζάκη (Νίκος Καζαντζάκης, ένας τραγικός).
Έγραψε για τον Ελύτη ( Ο ηλιοπότης Ελύτης), το οποίο διάβασε κι ο ίδιος πριν δημοσιευθεί και της δεν ήθελε να το εκδώσει.

«Η ταπεινοφροσύνη, αν είσαι μικρός, είναι δουλοπρέπεια, αν είσαι μεγάλος υποκρισία. Να ‘σαι περήφανος. Η περηφάνια ταιριάζει σ’ όλα τα αναστήματα».

Έχει γράψει συνολικά 24 βιβλία, σημαντικά δοκίμια για  Έλληνες και ξένους συγγραφείς και το (αγαπημένο μου) "Η αγάπη άργησε μια μέρα" του 1994, έγινε και σειρά στην ελληνική τηλεόραση.

Την έχουν χαρακτηρίσει Εκάτη, η σκοτεινή θέα της λογοτεχνίας.

«Δεν σου κρύβω ότι εγώ ντρέπομαι που βγάζω λεφτά από τα βιβλία μου. Είναι ξέρεις λιγάκι σαν να πληρώνεσαι μια σεξουαλική πράξη. Διότι αυτό είναι».


Πέθανε στις 2 Οκτωβρίου 1998 στην ιδιαίτερη πατρίδα της, το Ηράκλειο.

Στην διαθήκη της, παραχώρησε όλα τα συγγραφικά της δικαιώματα στα παιδικά χωριά S.O.S.

"Μην ακούω ανοησίες για ερωτική αιωνιότητα. Κάθε ομορφιά είναι αιωνιότητα. Ό,τι βλέπω, ό,τι ακούω, ό,τι αγγίζω, χώμα, αέρας, φως, είναι μέρος της αιωνιότητας.
Αιωνιότητα δεν είναι ό,τι αντέχει στο χρόνο - γιατί τότε θα’ χαν τα πρωτεία οι πολυκατοικίες και οι ουρανοξύστες - αλλά ό,τι σφραγίζει μια στιγμή ανεπανάληπτα. Ο ερωτικός σπασμός είναι μια αιωνιότητα, κι ας μην αποτυπώνεται πουθενά αυτός."

Σχόλια